EduSite

Over ict-ontwikkelingen in het (inter)nationale hoger onderwijs

RSS Feed

Bijles in de regio Leiden

Posted by Edusite.nl on 12th juni and posted in Geen categorie

Als je naar school gaat of een opleiding doet, behoor jij voldoende resultaten te behalen. Heb jij of je kind moeite met het behalen van goede cijfers op school? Loop je tegen een bepaald onderdeel snap je de stof van een vak niet goed? Of wil jij juist betere resultaten behalen en niet de kantjes ervan af lopen? Dan kan het volgen van bijles een uitkomst bieden. Er wordt ingegaan op de stofinhoud van één of meerdere vakken. Je krijgt extra uitleg en zult de stof beter onder de knie krijgen.

Waarom bijles?

Je neemt bijles wanneer jij of je kind op de middelbare school moeite heeft met één of twee specifieke vakken. Er wordt extra bijles gegeven en je kunt alle vragen stellen die je wilt stellen. De stof wordt nog een keer doorgenomen en geoefend totdat je de materie onder de knie hebt. Hierdoor kun je goed voorbereid een toets of tentamen maken en ga je niet achterlopen op je schoolwerk. Moeite met het plannen van huiswerk? Of loop je tegen meerdere zaken of vakken aan? Kies dan voor huiswerkbegeleiding. Je krijgt dan extra begeleiding in het plannen en bijhouden van je huiswerk. Tevens krijg je tips over een goede leermethode.

Bijscholing bij Diplomanu

Diplomanu is een betrouwbare aanbieder van persoonlijke bijles in elk vak aan huis,n ook in de omgeving van Leiden. Diplomanu heeft verschillende excellente studenten in dienst, die werken als bijlesdocent. Zij komen je graag de stof nog een keer uitleggen en om samen te oefenen. Dit gebeurt individueel om de kwaliteit te kunnen waarborgen door jou alle aandacht te kunnen geven die je nodig hebt. Diplomanu biedt bijles aan in zeer veel verschillende vakken. Benieuwd of je ook voor bijles in jouw struikelvak bij deze aanbieder terecht kunt? Dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen en zelfs een geheel gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.

Comments are off

Cito-toetsen in de 21e eeuw

Posted by Edusite.nl on 31st maart and posted in Geen categorie

De 21e eeuwse vaardigheden beginnen op veel Nederlandse scholen steeds meer vorm te krijgen. Onder de 21e eeuwse vaardigheden worden die vaardigheden verstaan die kinderen van nu in de toekomst nodig gaan hebben op hun werk. Denk aan digitale geletterdheid, programmeren, maar ook zelfreflectie en samenwerking.
Scholen die aan 21e eeuwse vaardigheden werken, zijn erg modern en vooruitstrevend. Gek genoeg wordt op vrijwel alle scholen de Cito-toets afgenomen. Maar op deze toets komt nog helemaal niets terug van de 21e eeuwse vaardigheden.

Cito-toets in groep 8

Leerlingen maken Cito-toetsen door het hele jaar heen. In januari en in juni worden de Cito-toetsen voor rekenen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat en technisch lezen afgenomen. Deze toetsen zijn erg belangrijk, omdat ze een beeld geven van het niveau waarop een kind functioneert.
In groep 8 is er dan de Cito-toets. Deze eindtoets kan op het laatste nippertje nog uitsluitsel geven over het niveau dat een leerling gekozen heeft. Bij een hogere Cito-score kan een hoger advies worden gegeven.
Maar zoals je kunt lezen toetst de Cito-toets puur de vakken die op school gegeven worden. Maar geen 21e eeuwse vaardigheden.

Zijn de 21e eeuwse vaardigheden een vak?

De reden daarvoor is misschien wel simpeler dan gedacht. De reden dat Cito-toetsen de 21e eeuwse vaardigheden niet toetsen, is omdat het geen vak is. Kinderen krijgen op school geen les in 21e eeuwse vaardigheden, zoals ze les krijgen in rekenen, spelling en begrijpend lezen.

Het zijn vaardigheden die door alle lagen heen doorsijpelen. In zowel rekenen, taal als tijdens het begrijpend lezen, moeten de kinderen kritisch kunnen denken, problemen op kunnen lossen, over zelfreflectie kunnen (en durven beschikken) en weten hoe en met wie ze samen moeten werken. De vaardigheden groeien dus met kinderen mee door allerlei vakken heen.
Zeker wereldoriënterende vakken doen goed dienst als manier om de 21e eeuwse vaardigheden nog beter neer te zetten.

Modern toetsen

Wat dat betreft is het dus logisch dat deze vaardigheden niet getoetst worden op de Cito-toets of welke andere eindtoets dan ook. De Cito-toets probeert alleen de cognitieve kant van een leerling in beeld te brengen.
De vaardigheden die een kind heeft opgedaan op de basisschool gaan op een andere manier mee naar het voortgezet onderwijs: het onderwijskundig rapport. Dit is als het ware de overdracht van de basisschool naar de school voor voortgezet onderwijs. Deze overdracht staat los van de score op de Cito-toets.

Overdracht

De wijze waarop de 21e eeuwse vaardigheden door kinderen beheerst worden, kunnen in een onderwijskundig rapport (OKR) heel goed in beeld worden gebracht. De leerkracht schrijft hier stimulerende en belemmerende factoren op en kan dus goed inhaken op de vaardigheden van een kind op het gebied van samenwerking, (zelf)reflectie, kritisch handen, onderzoekende houding, probleemoplossend werken en digitale geletterdheid.
Daarbij zijn de 21e eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs nog aan het groeien. Datzelfde geldt ook voor de middelbare school. Het kan dus nog wel even wat tijd nodig hebben voordat deze vaardigheden als vanzelfsprekend worden beschouwd en alle scholen eraan mee doen.

Tot die tijd…

Tot die tijd zal het afwachten zijn. De Cito-toets doet haar werk door het cognitieve niveau van kinderen in kaart te brengen en de leerkracht doet – met behulp van prachtige lesmethodes, waaronder Blink Studio en Staal – zijn of haar best om leerlingen de vaardigheden passend bij de 21e eeuw bij te brengen. Op die manier zal een combinatie ontstaan van leerlingen die zowel cognitief als sociaal handiger, gezonder en sterk in de samenleving staan. Wanneer deze vaardigheden zich goed ontwikkelen, zal een leerling veel meer kansen maken op de toekomstige arbeidsmarkt waar deze vaardigheden (over een tijdje) een vereist zullen zijn.

Lees hier verder als je meer wil weten over de 21e eeuwse vaardigheden.

Comments are off

Methoden en Technieken

Posted by Edusite.nl on 5th maart and posted in Nieuws

Uitleg over testen

Hieronder staan een aantal begrippen uitgelegd die met testen te maken hebben.

Voor het opzetten van tests op een gestructureerde wijze gebruiken testers verschillende methoden.

Die methoden maken vervolgens weer gebruik van een veelheid aan testtechnieken.

Testmethoden

  • SmarTEST
  • T-MAP (Test Management Approach)

Is eigenlijk geen testmethode, maar methode om het testproces te beheren.

  • TestFrame
  • TestGoal
  • Agile testing
  • Exploratory testing
  • Whitebox testing
  • Blackbox testing
  • Acceptance and Regression Testing

Testtechnieken

  • Test Strategie Bepaling
  • Testpuntanalyse
  • Formele Inspectie
  • Testspecificatietechnieken
  • Checklist
  • Unittesten

Dynamisch of Statisch testen

Bij testen kan worden gesproken van dynamisch testen en van statisch testen:

  • Statisch testen wordt uitgevoerd zonder het systeem daadwerkelijk uit te voeren.
  • Bij dynamische testen vindt controle van het draaiende systeem plaats.

Een voorbeeld van statisch testen is de syntaxiscontrole die een compiler uitvoert,

Een voorbeeld van dynamisch testen is het draaien van een computerprogramma en controleren of het programma een functie correct uitvoert. Bij een product voert men een optische controle uit (statisch) of men laat de machine proefdraaien (dynamisch).

Kwaliteitsattributen

  • Functionaliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Onderhoudbaarheid
  • Bruikbaarheid
  • Portabiliteit
  • Efficiency

Black Box of White Box

Een andere onderverdeling van testen zit in de manier waarop het object van de test benaderd wordt:

  • Black Box test
  • White Box test

Black box testen

Van het testobject is niets (of maar een klein deel) van de werking bekend bij de tester.

De tester zet zijn tests op volledig onafhankelijk van de interne werking en alleen gebaseerd op wat de invoer is en wat de verwachte uitvoer zou moeten zijn.

White box testen

De interne werking van het testobject is bekend, tests zijn gebaseerd op hoe de interne werking er uit ziet.

Tests volgen de diverse relevante paden door het te testen object heen.

Greybox test

Naast de onderverdeling in de hoofdstromen, het blackbox en whitebox testen, is er nog een variant, namelijk gray box testen: “It doesn’t matter whether a cat is black or white so long as it catches mice.”

Impliciet of expliciet testen

Bij het testen kan ook nog een onderverdeling worden gemaakt naar impliciet testen of expliciet testen.

Impliciet

Bij het impliciet testen wordt er wel aandacht besteed aan het testen van het testobject op een bepaalde kwaliteitseigenschap, maar de test vindt zijdelings plaats naast andere tests. Een voorbeeld is het impliciet testen van performance. Naast bijvoorbeeld een functionele test kan een tester dan een checklist invullen om de performance van het testobject bij te houden in termen als het aantal seconden voor het openen van een scherm.

Expliciet

Bij het expliciet testen wordt een testobject juist heel direct getest op bepaalde kwaliteitseigenschappen. Een voorbeeld is dat een tester heel bewust een test opzet voor het meten van performance waarin hij van te voren de uit te voeren acties en controles definieert, inclusief verwachte resultaten. Vervolgens voert de tester zijn test uit om te controleren of het object voldoet aan de gedefinieerde performance verwachtingen.

Comments are off

Tablet scherm reparatie en mobiel scherm reparatie

Posted by Edusite.nl on 9th september and posted in Nieuws

Tablet scherm reparatie

Als het scherm van uw tablet stuk is, dan heeft u natuurlijk tablet scherm reparatie nodig, dat spreekt voor zich! Maar hoe moet je aan tablet scherm reparatie beginnen? Dit is echter niet zo gemakkelijk, dus laat u een tablet scherm reparatie het beste uitvoeren door een professionele hersteldienst. Vaak moet een tablet scherm vervangen worden via een tablet scherm reparatie en waarschijnlijk heeft u zo geen extra tablet scherm in huis liggen om dit zelf uit te voeren. Als uw tablet nog in garantie is, dan kan u een tablet scherm reparatie gratis laten uitvoeren, tenzij dat u het scherm met opzet heeft stuk gemaakt. In dat geval zal u waarschijnlijk geen beroep kunnen doen op een gratis tablet scherm reparatie.

Tablet scherm reparatie: verzekering

Tegenwoordig heeft u voor alles verzekeringen en u hoort het al aankomen: er bestaan ook verzekeringen voor tablet schermen. Als u een tablet heeft en u heeft hieraan veel geld gespendeerd, dan kan u er voor kiezen om een verzekering te nemen. Als uw tablet scherm defect is en u heeft een dergelijke verzekering, dan kan u tablet scherm reparatie laten uitvoeren via uw verzekering. Dit is natuurlijk wel gemakkelijk, maar voordat u zo een verzekering afsluit, moet u overwegen of de kosten van deze verzekering de moeite waard zijn voor het geld dat u gespendeerd heeft in de aankoop van uw tablet.

Mobiel scherm reparatie

Als uw mobiele telefoon stuk is, dan moet u hiervoor ook een mobiel scherm reparatie laten uitvoeren. Net zoals hierboven beschreven werd voor een tablet, is ook een mobiel scherm reparatie niet gemakkelijk om uit te voeren. Daarom laat u ook het beste, zoals bij een tablet herstelling, een mobiel scherm reparatie uitvoeren door specialisten. Het is bij mobiele telefoons ook mogelijk om een verzekering af te sluiten, zoals bij een tablet het geval is. Deze verzekering werkt een beetje op dezelfde manier als de verzekering van een tablet. Bij het afsluiten van een verzekering van uw mobiele telefoon, zal u betalen aan de hand van uw telefoon type. U zal dus bijvoorbeeld een ander bedrag betalen voor de verzekering van een iPhone, als voor de verzekering van een goedkoper type. Bedrijven die verzekeringen voor mobiele telefoons aanbieden, hebben meestal heel veel voorraad in schermen. Op die manier kunnen zij een mobiel scherm reparatie zeer snel uitvoeren. Dit is uiteraard handig, want als het scherm van uw mobiele telefoon stuk is, dan heeft u een mobiel scherm reparatie uiteraard zo snel mogelijk nodig!

Comments are off

Internet voor heel Afrika met Google en Facebook

Posted by Edusite.nl on 14th mei and posted in Nieuws

De twee software-reuzen Google en Facebook willen de hele wereld toegang tot het Internet geven. Hiermee bedoelen ze voornamelijk Afrikaanse landen waar het Internet niet voor iedereen toegankelijk is. Om dit doel te bereiken kiest Google voor ballonnen en Facebook voor een smartphone app. Een goed plan want 2 op de 3 mensen heeft geen Internettoegang. Dit is te wijten aan de kosten en problemen met het aanleggen van netwerken.

Google ballonnen

Door 30 Internet-ballonnen (Project Loon) in de stratosfeer te brengen wil Google een wereldwijd netwerk creëren die toegang tot het Internet verschaft. De Internet-ballonnen die op een hoogte van 20 kilometer zweven, maken verbinding met antennes op de aardoppervlakte. Hierdoor ontstaat er een verbinding tussen het netwerk in een land en de antennes. De ballonnen fungeren dus als een brug tussen een bestaand netwerk en de ontvanger in een Afrikaans land. Een soort 3G die maar liefst 40 kilometer bereik heeft.

De Facebook App

Via het initiatief Internet.org wil Facebook CEO Mark Zuckenberg de hele wereld van Internet voorzien. Voor Facebook is dit een lucratieve wens. Immers van de 7 miljard mensen zijn er maar 4,5 miljard met Internettoegang. Van deze 4,5 miljard mensen hebben er 1 miljard een Facebook-account. Via een app wil Zuckenberg iedereen met een smartphone toegang tot het Internet verschaffen. Samen met smartphones ontwikkelaars Samsung, Nokia en softwareontwikkelaar Opera wil Facebook dit plan realiseren.

Overal grip en controle op projecten

Voor Google en Facebook kan dit zeer winstgevend zijn. Meer aansluitingen op het Internet betekent een grotere afzet markt voor de diensten. Beide partijen kunnen meer omzet generen door meer advertenties te kunnen verkopen.

Maar ook voor softwareontwikkelaars die web based projectplanning software aanbieden kunnen hier van profiteren. Door via het Internet toegang tot risicomanagement softwareen vastgoedsoftware te geven beter worden beheerst. Voor projectmatig werkende bedrijven die wereldwijd opereren wordt het nu gemakkelijker om projecten te initiëren en te beheersen. Ze kunnen nu veilig via bijvoorbeeld Webservices snel en veilig toegang tot het bedrijfsnetwerk en applicaties krijgen. Het voordeel hiervan is dat de software overal toegankelijk is en er geen nieuwe lokale bedrijfsnetwerk aangelegd hoeft te worden. Met als resultaat een besparing van kosten en tijd.

Voor softwareontwikkelaars en projectorganisaties is het daarom goed nieuws. Zeker als je bedenkt dat projecten steeds grootschaliger en een internationaal karakter hebben.

Comments are off

Mindfulness

Posted by Edusite.nl on 15th november and posted in Nieuws

Mindfulness is eigenlijk een nog betrekkelijk nieuw begrip maar wel ontzetten ‘in’ op dit moment. Mindfulness is een soort manier om je leven meer inhoud en diepte te geven, dus is het ook niet zo gek dat het in onze huidige samenleven vol haast en stress nu zo populair is.

Mindfulness is een manier om speciale aandacht te geven aan gebeurtenissen zonder daar direct een oordeel over te vormen. Op die manier ben je je dan geheel bewust van de dingen die je aan het doen bent. Zo op papier lijkt dat eigenlijk allemaal heel simpel, maar in de praktijk komt er toch wel het een en ander bij kijken.

In de huidige maatschappij worden we continu geprikkeld door allerlei dingen van buitenaf, zoals bijvoorbeeld tijdschriften, kranten, radio, TV en smartphone, maar ook zeker door familie, vrienden en kennissen. Wat te denken van alle social media van tegenwoordig, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en dergelijke. De gehele dag door worden we afgeleid door allerlei signalen van hetgeen we aan het doen zijn.

Met mindfulness kun je bewust worden van dat wat je aan het doen bent, zonder te oordelen daarover.

Hoe is mindfulness ontstaan?

Mindfulness wordt al heel lang gebruikt door de Boeddhistische monniken. Zij trainden zichzelf daarin door middel van meditaties. Zij noemden het ‘Vipassana’, hetgeen letterlijk betekent ‘de dingen nemen zoals ze zijn’. Pas in de jaren ’70 werd het programma Mindfullness-based Stress Reduction Programma (MBSR-program) door John Kabat-Zinn ontwikkeld. Oorspronkelijk was het bedoeld voor mensen met chronische klachten en psychische klachten zoals depressies. Met dit programma leren mensen om zelf de controle over het leven te nemen en niet langer op de automatische piloot te leven.

Toepassen van mindfulness

Alhoewel het allemaal heel simpel klinkt, is mindfulness in de praktijk toch niet zo simpel toe te passen. Er bestaan echter meerdere mindfulness trainingen die gericht zijn op het juist toepassen ervan en het bewust worden van hetgeen we doen. Mindfulness kan worden toegepast bij:

  • Stress– en stressgerelateerde klachten
  • Burnout / overspannen
  • Somberheid
  • Angstverschijnselen
  • Chronische pijn
  • Piekeren
  • Hartklachten
  • Vermoeidheid / slapeloosheid
  • Ademhalingsproblemen

Mindfulness beïnvloed het denken, de denkpatronen en het omgaan met gevoelens in het dagelijkse leven. Hierdoor zal je leven meer diepgang krijgen en zul je tegelijkertijd niet meer zo zwaar tillen aan de dagelijkse beslommeringen.

Minfulness is dus zeker iets om je in te verdiepen!

Comments are off

Hoe Google en Gent elkaar vonden

Posted by Edusite.nl on 19th mei and posted in Nieuws

 

Een maand geleden maakte de Universiteitsbibliotheek van Gent bekend dat zij ging samenwerken met Google om een deel van haar Frans- en Nederlandstalige boekencollectie te digitaliseren. Hoe kwam die samenwerking tot stand? “Een vreemd verhaal”, zegt Sylvia van Peteghem van de Gentse Universiteit.

“Het begon in november 2006 toen ik op werkbezoek was in de Verenigde Staten, samen met onder andere Fientje Moerman, de Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap en Innovatie en Buitenlandse Handel.” Moerman was ooit medewerkster van de Universiteit Gent en verantwoordelijk voor de medische bibliotheek. In het begin van haar ambtstermijn richtte de Vlaamse regering het Interdisciplinair Instituut voor BreedBand Technologie (IBBT) op, dat onderzoek doet naar ict en breedbandtoepassingen in het bijzonder.

“IBBT was ook mee op de missie en ik sprak er met de directeur, Wim de Waele. Ik vertelde hem over onze collectie die rijk is aan 19e eeuwse werken en de Waele opperde toen om Google te polsen voor een samenwerking. ‘Nice try’, dacht ik toen.” Een oud-collega van de Waele werkte voor Google Book Search. Zo werd het eerste contact met Google gelegd.

“Er is uiteindelijk iemand van Google Parijs naar Gent gekomen en daarna enkele mensen uit de VS. Een week later werd besloten tot samenwerking.” Inmiddels zijn de eerste fasen van de samenwerking doorlopen en begeleidt Google de universiteit bij het voorbereiden van de eerste test in september.

Een vijfde deel van de te digitaliseren collectie is Nederlandstalig. De universiteit heeft zo weinig Nederlandstalige boeken, omdat zij tot 1933 franstalig was. Toch gaat het om zestigduizend Nederlandstalige boeken. Vindt Google zo’n klein taalgebied wel interessant? Volgens Van Peteghem wel. “Google kreeg kritiek vanuit onder meer Frankrijk dat zij teveel in het Engels deed – ‘verangliseerde’. Zij hebben toen besloten om meer talen op te gaan nemen.”

De details van de samenwerking moet Sylvia Van Peteghem geheim houden. “Ik heb een non-disclosure contract getekend en mag daarom niks zeggen, ook niet over de manier van scannen.”

Google in Nederland?

Nu een Belgische universiteit met Google in zee is gegaan en Google blijkbaar niet voor kleine taalgebieden terugdeinst, rijst de vraag wanneer een Nederlandse bibliotheek met de zoekreus in zee gaat. Hans Jansen, directeur research en development bij de Koninklijke Bibliotheek (KB), is welwillend: “Als Google hier aan de deur staat dan zou ik ze zeker uitnodigen om te praten.”

De KB zou alleen niet op eigen houtje gaan samenwerken. “De gezamenlijke nationale bibliotheken in Europa hebben afgesproken dat als we iets doen met Google, dat we het gezamenlijk willen doen. Ik weet niet of dat strookt met hun business model, zij lijken liever per taal te werk te gaan.”

Hoewel geheim heeft Jansen van anderen wel wat gehoord over het digitaliseren. Niet gehinderd door non-disclosure vertelt hij: “Bij het digitaliseren van boeken van voor 1800 zijn de kosten per boek hoger. Biebs krijgen dan karretjets terug omdat boeken te kwestbaar zijn. Ze moeten voor Google echt heel snel verwerkt kunnen worden, anders is het niet commercieel interessant.”

Hoe het scannen precies in zijn werk gaat is volgens Jansen ook voor de bibliotheken zelf een raadsel: “Ze hebben niet gezien hoe het productieproces precies verloopt, het blijft een wazig productieproces, niemand weet wat er precies met de boeken gebeurt.”

Comments are off

Powered By Fapk || Designed By @ridgey28