Voor veel marketeers is het begrijpen van verschillende generaties als een ingewikkelde puzzel. Het is een leuke bezigheid, maar het kost flink veel tijd om te begrijpen waar de digitale generatie nu zijn of haar plezier uit haalt. Zo zijn de millenials opgegroeid met een Gameboy en Habbo Hotel, zo is generatie Z niet weg te slaan van TikTok. Als je je doelgroep goed begrijpt, kun je ervoor zorgen dat je de juiste boodschap kunt vertonen op de verschillende kanalen.
Wie is Generation Z?
De leden van Gen Z zijn geboren tussen 1996 en 2015. Als we kijken naar het jaar 2021 dan zijn groep leden van deze groep tussen de 6 en 25 jaar oud. Een generatie die geen wereld zonder smartphones of websites. Ze zijn ontzettend handig met technologie en vinden het maar vreemd dat hun ouders geen idee hebben wat de app TikTok precies doet.
Maken hun zoons of dochters alleen een dansje van plezier. Is het een leuke manier van communicatie voor jongeren of schuilt hier voor de makers meer achter? Dat de ontwikkelaars de schoolgaande leeftijdsgroep als zeer waardevol beschouwd blijkt in ieder geval uit de nieuwe plannen die ze hebben aangekondigd. Onlangs is er namelijk bekend gemaakt dat ze gaan investeren in online educatie. Hiermee verstevigen ze de greep op deze jongeren aanzienlijk. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat het onderwijs misschien wel dichter bij de belevingswereld van de kinderen komt te liggen. Dit zou ook een voordeel van de kwaliteit van het onderwijs kunnen opleveren. TikTok zal dus een belangrijke rol gaan spelen, ook in de educatie. Sorry ouders, maar nu moeten jullie je wel écht even omscholen. 😉
Steeds meer digitale platformen worden ingezet voor educatie
Bij de ene onderwijsinstelling wordt TikTok gebruikt door docenten om instructies te filmen voor de klas, een andere school zal liever meer inzetten op een websites op maat. De instelling laat dan een website helemaal aansluiten op het eigen lesprogramma bijvoorbeeld. Het zijn allemaal ontwikkelingen die ervoor zorgen dat scholen een manier zoeken om aansluiting te vinden bij de digitale voortgang in de maatschappij. Belangrijk hierbij is wel om goed te beseffen dat onderwijs voor ieder kind toegankelijk moet zijn. Niet ieder kind krijgt namelijk toestemming van hun ouders om zich op deze app te bevinden.
Filteren van informatie voor jongeren steeds lastiger
Wist je trouwens dat Generation Z het minst vertrouwen heeft in bedrijven? Zo staat maar liefst 50% sceptisch tegenover de vraag of bedrijven de waarheid spreken, het zogenoemde fake news. Door de overvloed van informatie via deze platforms is het moeilijk te filteren wat er nu wel of niet klopt voor deze jonge generatie. De eerste hulp wordt hier trouwens al bij geboden, zo is er Movisie een webblog die zich richt op deze sociale vraagstukken. Zij publiceerde onlangs een checklist om te bepalen of iets fake of echt nieuws is.
Het is een begin maar er ligt nog een schone taak van onderwijsinstellingen en overheid om dit voor jongeren nog overzichtelijker en betrouwbaarder te maken. Wat dit gegeven nog lastiger kan maken zijn de influencers, ze zijn belangrijk bij het onder de aandacht te brengen van onderwerpen op producten. Maar in dit is vaak wel gekleurde informatie.
Online aanwezig zijn als bedrijf via influencers
Het is best logisch dat deze generatie niet het volste vertrouwen heeft in de bedrijven die op de verschillende digitale platforms naar voren komen. Zo zijn er genoeg zogeheten ‘influencers’ die een product op de markt brengen, omdat ze dit nu eenmaal kunnen met hun bereik. Maar wie zegt dat dit product nu écht goed is voor je gezondheid of het milieu? Niet getreurd, er is nog wel een sprankje hoop! Voor Gen Z wordt het vertrouwen versterkt wanneer een bedrijf hun sociale verantwoordelijkheid nemen. Breng je een product of dienst op de markt wat een positieve impact op de samenleving maximaliseert? Breng dit dan volop naar buiten en vergeet dit vooral niet op de website van je bedrijf te vermelden.