Vaardigheden van time management
Veel mensen hebben het er tegenwoordig over dat time management steeds belangrijker wordt. We hebben te maken met veel werkzaamheden, taken en afleidingen op een dag waardoor het soms een hele klus is om je werkt af te maken binnen de geplande tijd. Om binnen je planning je werk af te kunnen hebben is het verstandig om te werken aan de hand van time management.
Belangrijke vaardigheden voor time management
Eén van de vaardigheden die je moet bezitten voor time management is besluitvaardigheid.
Besluitvaardigheid gaat samen met prioriteiten stellen. Je moet je taken kunnen verdelen hoe belangrijk ze zijn. Het nemen van deze beslissingen kan al lastig zijn, daarom kun je misschien beter het eerst beginnen met minder belangrijke beslissingen. Deze beslissing moet je kunnen nemen binnen een minuut. Wanneer je dit met enige regelmaat doet ben je in staat om steeds beter deze beslissingen te nemen waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt.
Het gevaar van multitasking
Om je werk goed uit te kunnen voeren moet je ervoor zorgen dat je in een omgeving bent waarin je zonder afleiding kunt werken. De vermelding van je telefoon dat je een nieuw bericht binnen hebt gekregen gaat vaak bij mensen gepaard met een geluidsfragment. Schakel dit uit wanneer je geconcentreerd te werk moet. Ook binnen je emailprogramma krijg je vaak een pop-up melding dat je een nieuwe e-mail hebt binnen gekregen. Dit soort afleidingen kun je voorkomen, dat je afgeleid raakt en snel even anders tussendoor gaat doen. Om eenmaal in je concentratie flow weer terecht te komen kost vaak tijd.
Hoe leer je time management?
Het leren omgaan met de vaardigheden die je nodig hebt voor time management zijn op verschillende manieren bij te brengen. Je kunt onder andere veel informatie vinden op het internet hierover. Echter een training of cursus kan een positieve bijdrage hebben bij het effectiever en productiever werken met time management. Je leert de vaardigheden die nodig zijn om een te werken volgens time management